پینه دستان

پینه دستان


   مشهد – کاروکارگر -    فاطمه صبوری –  متاسفانه همه می‌دانیم که سفره‌های کارگران با سفره‌های سایر مردم متفاوت است اما با این وجود هیچگونه ساماندهی صورت نمی‌گیرد با توجه به شرایط و گرانی های موجود، دستمزد کارگران نسبت به هزینه‌های یک خانوار صددرصد از هزینه‌ها عقب‌تر مانده است. همانگونه که شاهد هستیم حامل‌های انرژی قیمت‌های موجود در بازار نیزروبه افزایش  است و دولت قطعا نمی‌تواند این افزایش قیمت‌ها را مهار و کنترل کند. متاسفانه با وجود همه فشارها و پیگیری‌ها برای جلوگیری از به کارگرفتن کارگران غیرایرانی انجام می شود این روند همچنان وجود دارد. امروزه با وجود اینکه  افزایش دستمزد نقدی ومزد اجتماعی و بسته‌های حمایتی که برای این قشر زحمتکش ضروری است اقداماتی که در این زمینه انجام می‌شود نباید حالت دستوری و شعاری داشته باشد.
عدم تحقق ماده 41قانون كار
دبير اجرايي خانه كارگر استان خراسان رضوي با بيان اينكه تاكنون ماده 41 قانون كار حداقل دستمزد كارگر محقق نشده است گفت: از دولت تدبير واميد انتظار داريم بر اساس قولي كه در تبليغات انتخاباتي خود در مورد حداقل دستمزد بر اساس ماده 41 قانون كار در اولين سال اين دولت عمل شود .سيد حسين رسولي  با انتقاد بر اينكه در حال حاضر وضعيت دستمزد با تورم وحداقل معيشت فاصله زيادي دارد افزود: اميد واريم اين موضوع رفع وكارگران كه سربازان جبهه توليد هستند با دلگرمي بيشتر با توليد كالاهاي با كيفيت بتوانند با كالاهاي خارجي رقابت كنند وي در بخشي ديگر از سخنان خود با انتقاد بر اينكه امسال هم ماده 96 قانون تامين اجتماعي عملي نشدو هسان سازي بازنشستگان هم مقفول مانده است خاطر نشان كرد: اين موضوع منطقي به نظر نمي رسد كه كارگري كه 35 سال در واحد هاي توليدي وخدماتي وكشاورزي كاركرده است حال اين چنين دغدغه معيشت داشته باشد . رسولي  حضور کالاهای  چینی و وارداتی بی کیفیت در بازارهای کشورمان را نيز تهدیدی جدی برای کالاهای ایرانی و تولید ات داخلی دانست و گفت: درحال حاضر ورود این کالاها یکی از مهمترین دغدغه ها ومطالبات به حق مردم شده است . وي با انتقاد بر اینکه متاسفانه مناطق آزاد تجاری ما یکی از مراکز تجمع کالاهای چینی شده است افزود: درحال حاضر بیش از دهها فرصت شغلی  مناسب با ورود  کالاهای بی کیفیت خارجی در کشورمان از بین می رود .این روند بسیاری از کارخانجات تولیدی ما رابه ركود کشاند . وی با اعتقاد بر اینکه با ایجاد اشتغال می توان عمده مشکلات ناامنی اجتماعی وبیکاری  را مرتفع ساخت خواستار ارائه تسهیلات ویژه دولت به تولید کنندگان شد وگفت: تولید کنندگان هم باید تولیداتی وارد بازار کنندتا تولیدات شان بتواند با تولیدات خارجی رقابت کرده و باعث ارتقاء جایگاه ما در  بازار های جهانی شود.این مقام مسئول در بخشی دیگر از سخنان خود با بیان اینکه اگر رقم بیکاری بر اساس آماری که ارائه می شود دقیق وکارشناسی محاسبه گردد. افزود: شاید با ارائه دقیق آماربیکاری  ،مسئولین بتوانند راه حل و برنامه ریزی دقیق تر وبهتری در رفع این معضل ارائه دهند.  وی همچنین  تاکید کرد: دو لت باید در زمینه ایجاد اشتغال مناسب تعرفه گمرک را پایین آورد ه ودر این خصوص نیز تخفیفاتی قایل شود. رسولی با اشاره به نقش واهمیت ویژه سرمایه گذار در کشور افزود: در این بحث نیز دولت علاوه بر حمایت های ویژه، نظارت مستقیم هم باید داشته باشد تانظام سرمایه سالاری حاکم نشود .  رئیس خانه کارگر استان در بخشی دیگر از سخنان خود به ماده 41 قانون کار گفت:امیدواریم با پیگیری های اعضای شورای عالی کار شاهد احقاق حق وافزایش حقوق در شان ومنزلت کارگران ایران اسلامی باشیم .
نرخ تورم شاخصه اصلی مبنای محاسبه  تعیین حداقل مزد  همه کشور های جهان
عضو کانون عالی کشور انصاف و عدالت را  بنیاد رابطه دولت وملت خواند وگفت: چنانچه دولت ها از این جاد ه انصاف خارج شوند نه تنها حقوق ملت را تضییع بلکه باعث تشدید بی اعتمادی وویرانگری پل مودت جامعه ودولت خواهند شد. رحمت الله پورموسی   شاخصه اصلی مبنای محاسبه  تعیین حداقل مزد همه کشور های جهان  را نرخ تورم بیان کرد وگفت: متاسفانه این شاخصه همیشه در دو دهه اخیر مورد مناقشه بوده و در چهار سال گذشته عمده دولتمردان با بازی رسانه ای درصدد فریب جامعه کاروتولید بر آمدند به طوری که از حدود یکی دو ماه قبل از تشکیل شورای تعیین مزد رسانه ها شروع به اعلام نرخهای تورمی ادعا شده توسط بانک مرکزی ومرکز آمار می کنند وبه ناگاه پس از تصویب حداقل مزد دولت رسما اعلام می کند که نرخ تورم بیش از از نرخ قبلی بوده است . نمونه بارز آن را در سال91-92 شاهد  بودیم . رئیس کانون هماهنگی شورای اسلامی کار استان خراسان رضوی خاطر نشان کرد: متاسفانه  نمایندگان کارفرمایانی همچود نهاد های کارگری بدلیل ضعف نهاد های مستقل کارفرمائی قادر به ایستادگی در مقابل اجحافات دولت نبوده وبجای اعتراض در مورد افزایش هزینه انرژی کارخانجات ،هزینه حمل ونقل ،هزینه تامین مواد اولیه ، صرفا افزایش حداقل مزد که در صورت افزایش تا سی درصد حداکثر 3تا5 درصدی روز قیمت تمام شده تاثیر گذار بود اعتراض کردند.  پورموسی با بیان اینکه فراموش نشود که تاکنون بدلیل اعمال سیاستهای نادرست شورای عالی کار در ارتباط با افزایش مزد حقوق بگیران مزد واقعی حقوق بگیران همیشه از مزد اسمی آنان کمتر واین سیاست باعث فقیر شدن روز بروز حقوق بگیران وهمچنین کاهش پس انداز ملی وفقدان انگیزه مزد بگیران برای افزایش بهره وری کار شده است .افزود: کسانی که ممکن است مدعی شوند چنین حداقل حقوق تولید را به ورشکستگی خواهد کشانید و یا کالاهای ساخت داخل قدرت رقابت بین المللی را از دست خواهند داد باید گفت :  برای خنثی کردن افزایش مزد مذکور باید کوشش نمود که کارگران در تولید سهیم شوند مضاعف بر آنکه تجربه نشان داده است که افزایش غیر معقول قیمت تمام شده کالاها وخدمات در ایران ناشی از عوامل خارجی وداخلی است و سعی میکنند علت تورم را به عهده صرفا نیروی کار بیاندازندوی ادامه داد:  عدم رعایت منشور 23 ماده ای مقام معظم رهبری می تواند موثر در ایجاد تورم باشد.  این مقام مسئول بااعتقاد بر اینکه حق با نهاد های کارگری است که می گویند «شورای عالی کار در تعیین حداقل مزد نادرست عمل کرده است » گفت: می توان دهها وصدها نمونه از محاسبه مزد ارائه داد که به هیچ عنوان با حداقل معیشتی فعلی همسانی ندارد. رئیس کانون هماهنگی شورای اسلامی کار استان  افزود: کانون هماهنگی شورای اسلامی کار خراسان رضوی پیشنهاد می نماید برای جبران وضعیف معیشتی کارگران که حاصل عدم افزایش واقعی برابر با میزان تورم اعلام شده در سالیان متمادی بوجود آمده است علاوه بر سبد کالا بصورت مستمر معافیت مالیاتی افزایش یافته چراکه کارگران علاوه بر پرداخت مستقیم مالیات ازكریق کسر از حقوق مالیات برارزش افزوده در هنگام خرید کالاها ی مورد نیاز شان را نیز پرداخت می کنند واز طرفی مالیات کارگران در جدول قرارداد که در صورت انجام اضافه کاری و افزایش در امد مبلغ قابل توجهی کسر وبه خزانه دولت واریز گردد وهمچنین کمک دولت در خصوص قسمتی از 7 درصد حق بیمه کارگران از طریق دولت به سازمان اجتماعی پرداخت شود.
سازمان تامین اجتماعی باید به صورت سه جانبه گرایی اداره شود
ریاست کانون کارگران بازنشسته تامین اجتماعی استان خراسان رضوی نیز در این گفتگو ساختار سازمان تامین اجتماعی وبدهی انباشته شده دولت به سازمان تامین اجتماعی را  مهمترین معضل سازمان تامین اجتماعی خواند وگفت:متاسفانه درحال حاضر این رقم حدود 60 هزار میلیارد تومان اعلام شده است . قربانعلی رمضانی  با بیان اینکه بنیان گذاران سازمان تامین اجتماعی ساختار سازمان را طوری طراحی کرده بودند که بصورت سه جانبه گرایی اداره شود ونقش دولت هم بیشتر نظارتی  باشد. افزود:  متاسفانه در طول سالیان گذشته دولت این سازمان را در حیطه اختیارات خود در آورده و سه جانبه گرایی مغفول مانده است وهمچنین حاکمیت یکدست وانتصابی باعث حیف ومیل های اخیر بر اساس گزارشی تحقیقی وتفحص مجلس شورای اسلامی شده است . وی ادامه داد: بنابر این برای سلامت سازمان نیز مفید خواهد بود که همه شرکای بیمه ای سازمان در مدیریت آن نقشی داشته باشند و مدیران غیر سیاسی واز بدنه سازمان گردش سازمان تامین اجتماعی را بر عهده داشته باشند که خوشبختانه در انتصابات اخیر قدری به این مهم پرداخته شده ولی کافی نیست .  رمضانی در زمینه وضع قوانین نابجا وتحمیل آن به سازمان تامین اجتماعی اضافه کرد: متاسفانه دولت ومجلس از منابع سازمان تامین اجتماعی برای  رفع معضل بیکاری وعدالت تامین اجتماعی می خواهند استفاده کنند. ومنابع سازمان را بیت المال می دانند.این نگرش غلط مشکلات زیادی را برای سازمان بوجود آورده وسطح خدمات سازمان تامین اجتماعی را پایین آورده است .  این مقام مسئول با تاکید بر اینکه  مجلس باید دولت را موظف کند بدهی خود را به سازمان تامین اجتماعی بپردازد و نمایندگان محترم نیز نباید نگاه یک سازمان حمایتی دولت را به سازمان تامین اجتماعی داشته باشند.خاطر نشان کرد:  این سازمان یک صندوق بین النسلی است وهر کسی آورده بیشتری به این سازمان داشته باشد باید دریافتی بیشتری در دوران بازنشستگی داشته باشد و ی ادامه داد: ما به لحاظ عرفی وقانون تجارت وشرعی راضی نیستم که دولت به اندازه بیش از سه درصدی که می پردازد درارکان سازمان دخالت نماید وکارسازمان را باید به شرکای بیمه ای سازمان واگذار نماید ضمنا ما خواهان ثبات مدیریت بوده وتغییرات مکرر مدیریتی را بنفع سازمان نمیدانیم .
55 درصد بازنشستگان زیر خط فقرحقوق میگیرند
خزانه دار کانون کارگران بازنشته تامین اجتماعی استان خراسان رضوی  با بیان اینکه مهمترین دغدغه مستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی بحث معیشت ودرمان آنها است گفت:متاسفانه امروزه اکثر بازنشستگان با معضل ازدواج –اسکان – اشتغال و اعتیاد فرزندان خود دست به گریبان هستند . علی اصغر رضائی با تاکید بر اینکه این امر وظیفه مسئولان است که دراین زمینه تمهیدات لازم را مدنظر قرار دهند.افزود: کشور ایران یکی از کشورهای ثروتمند جهان است وزیبنده نیست که پیشگامان عرصه کار وتولید وپدر بزرگان جامعه کارگری در دوران بازنشستگی نگران درمان و معیشت خود باشند . به گفته وی متاسفانه در سالیان اخیر حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی متناسب با نرخ تورم واقعی افزایش نیافته است  هم اکنون حدود 55 درصد بازنشستگان یک سوم خط فقر را دریافت می دارند. وی از بازنشستگان به عنوان آینده تمام نمای شاغلان یاد کردوافزود: وقتی نسلی جوان سرنوشت بازنشستگان را مشاهده مینمایند به کار وتولید اهمیت نمیدهند و به دنبال کسب و درآمد با مشاغل کاذب با ریسک بالا می روند وحق وانتظار این است که صد درصد هزینه درمان بازنشستگان را دولت وسازمان تامین اجتماعی تامین نمایند . وی با بیان اینکه با وضعیت فعلی حداقل مستمری ها باید کمتر از یک میلیون وپانصد هزار تومان نباشد . افزود: دولت وظیفه دارد به درمان بازنشستگان تامین اجتماعی کمک نماید زیرا حدود 38 میلیون نفر از خانواده بزرگ تامین اجتماعی از منابع عمومی کشور همچون حق سرانه درمان محروم هستند این درحالی است که هر چه کانونهای بازنشستگان ناله میزنند صدای آنها در عمل شنیده نمی شود وهمواره به سراب آینده وعده داده می شوند . رضائی در بخشی دیگر از سخنان خود ا از اینکه سازمان تامین اجتماعی 20 درصد از هزینه های بیمه تکمیلی بازنشستگان تامین اجتماعی را تقبل نموده است تشکر کرد.و ادامه داد: متاسفانه در حال حاضر میانگین 55 درصد بازنشستگان حداقل دستمزدی که دریافت می کنند  حدود 500 هزار تومان است
 

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نویسنده: احسان سهرابی ׀ تاریخ: شنبه 29 / 11 / 1392برچسب:, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

CopyRight| 2009 , www.pinehdast.ir.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com